Iedereen heeft wel een lievelingsmerk. Een merk waar je jezelf in terugvindt. Een merk dat in wat voor vorm dan ook betekenis geeft aan je leven, iets zegt over wie je bent of over wie je wilt zijn. Mensen kunnen zelfs oprecht gevoelens en zelfs liefde voor een merk hebben. Vreemd? Ik denk van niet.
Fans die tattoos plaatsen
Kun je niet zo een voorbeeld bedenken? Denk dan maar eens aan de ruzies tussen Apple- en Samsung-gebruikers, Ajax- en Feijenoord-supporters en Coke- en Pepsi-aanhangers. En wat gebeurt er met jou als je denkt aan merken als Harley Davidson, McDonalds, Ikea of Warchild? Dat zijn merken waar echt gevoel inzit. Die doen wat met je. Positief of negatief. Maar zij creëren in ieder geval een fanbase. Zij hebben fans die tattoos plaatsen, verslaafd raken of vrijwillig meewerken aan het succes van het merk. Een leven lang.
Een Love Brand
En ook al gaat dat misschien wat ver. Zo’n bedrijf wil jij toch zijn? Het soort bedrijf waarvan werknemers vol trots vertellen dat ze erbij horen. Werknemers die je verdedigen in discussies on- en offline, mensen die voor je door het vuur gaan. Ik weet het, in onze branche is een tattoo misschien ondenkbaar. Maar wie wil er nu geen werknemers die zonder morren af en toe belachelijke uren maken om toch die stand of dat winkelinterieur op tijd klaar te krijgen? Wie wil er geen meedenkers, meewerkers en meedoeners in zijn bedrijf? Alleen met die mensen achter je kun je uiteindelijk van jouw merk ook buiten de deur een Love Brand maken. Als jouw personeel je al niet gelooft …. wat verwacht je dan van je klanten en leveranciers?
Het gaat niet vanzelf hè?
En nu we het toch over de liefde hebben: het gaat niet vanzelf hè? Het moet van twee kanten komen. En, het kost tijd en werk en tijd en werk en nog veel meer werk om verliefd te blijven. Ja, ik hoor je denken. Maar dat verandert toch in houden van? Ja, dat klopt. Als je er keihard voor blijft gaan. Ook als het even wat minder gaat of er een keer iets echt misgaat door gebrek aan tijd of focus. Veel mensen (lees: opdrachtgevers) realiseren het zich niet meteen maar in de bouwbranche zijn de faalkosten het hoogst. Al jaren. Standbouw en interieurbouw zijn daarin geen uitzondering. Zeker niet met de korte doorlooptijden van tegenwoordig. Het is dus ook niet zo vreemd dat er regelmatig vreemd wordt gegaan. Dat men vervroegd afscheid neemt, dat men faalt of even kijkt bij een ander. Om vervolgens te beseffen dat het ergens anders, anders is, maar niet per definitie beter.
Een vonk die vervolgens blijvend moet worden aangewakkerd
Je doet het met elkaar, ook als het mis gaat. Maar samen vieren dat de doelstelling is behaald, dat het is gelukt. Dat is natuurlijk het allermooiste. Terugkijken op die reis samen en dan dat moment waarop jouw klant met een tevreden glimlach, tijdens opening of eerste beursdag, kan schitteren. Alsof het geen moeite heeft gekost. Daar doen we het voor, met elkaar. Wij zorgen ervoor dat de ander kan presteren, kan vlammen. Wij zorgen voor het fundament, voor de beleving en voor de liefde in alle details. En samen maken we van een like een echte love. Een merkomgeving waar die prachtige eerste vonk kan overslaan. Een vonk die vervolgens blijvend moet worden aangewakkerd. Die zuurstof nodig heeft om te blijven branden, maar vooral veel aandacht.