AGU Bikemotion 2018 -Een echte Tour de Force
Wie Bike Motion Benelux en de Fiets en Wandelbeurs onlangs heeft bezocht, kon niet om de twee stands van het oer Nederlandse AGU heen. AGU (Alkmaarse Groothandels Unie van oorsprong) heeft beide beurzen aangegrepen om duidelijk te maken waar het merk na jarenlange evolutie voor staat. Marketingmanager bij AGU, Lotte Heijnis, vertelt: “Het oude beeld wat men heeft van AGU moet om. Veel fietsers kennen ons van de regenpakken van vroeger, maar we zijn zoveel meer nu. We zijn getransformeerd in een modieus en trendy merk in fietskleding, regenkleding en lichtgewicht fietstassen. Dankzij AGU kun je elke dag van het jaar fietsen, in stijl beschermd tegen de elementen.”
Om het nieuwe AGU bekend te maken, moet de doelgroep verjongd worden. “Daar is de Bike Motion Benelux beurs uitermate geschikt voor. De wielrenners en mountainbikers die we daar aantreffen pakken we graag in met onze modieuze fietskleding en accessoires. Merken als AGU, Cycleops, FFWD, Fizik, Muc-Off schoonmaakartikelen, Reynolds wielen en Etixx sportvoeding komen dan onder andere in beeld. Uiteraard samen met onze teamkleding. Aan de andere kant, op de Fiets en Wandelbeurs, willen we met de merken AGU, Ortlieb en FastRider laten zien dat we een historie hebben in het droog houden van fietsend Nederland. We zijn er voor iedereen die zich graag op twee wielen verplaatst, al meer dan 50 jaar”, aldus Heijnis.
Een krachtige merkomgeving als paraplu
Heijnis stelt de retorische vraag: “Als je, als herpositionerend merk, een paraplu wilt vormen die als echte merkomgeving onderdak biedt aan alle voornoemde merken, wie bel je dan voor het ontwerp van de beursstands?” Het antwoord: Vleugel Concept & Creatie | Live communicatie, uit Amersfoort. ” In een briefing aan drie bedrijven werd er uitgelegd wat de wensen waren, wat de beschikbare meters waren en welk budget er was. In de pitch die volgde is Vleugel als sterkste partij naar voren gekomen. “De uitdaging om het merkimago te verhogen en het publiek te verjongen werd goed ingevuld door Egon van der Kamp en zijn collega’s. De door hen geschetste merkomgeving bracht onze brand experience het beste over, waarbij elk merk onder de paraplu netjes de aandacht kreeg die het verdiende.”
Cohesie met behoud van uitstraling
Vleugel was verantwoordelijk voor ontwerp en uitvoering van beide stands. “Egon heeft het merkgevoel goed weten door te vertalen. Met behoud van de gewenste uitstraling wist Vleugel een stuk cohesie te creëren tussen alle aanwezige merken op beide stands. Beide stands speelden perfect in op het karakter van de doelgroep, ieder op een eigen wijze.” Heijnis schetst hoe de reacties van bezoekers het overtuigende bewijs leverden dat de stands hun effect hadden: “Zowel de bezoekers als de AGU-dealers en toeleveranciers waren enorm onder de indruk. We zijn officieus tot mooiste stands uitgeroepen door hen!”
Inspiratie om mee naar huis te nemen
Egon van der Kamp, marketing & salesmanager bij Vleugel, voegt toe: “AGU is een ideale klant. Leuk, sportief en super communicatief. Dat geeft een prima basis om samen mooie dingen te maken. Het mooie is dat we als Vleugel hebben kunnen laten zien dat we stand- en interieurbouw, van ontwerp tot uitvoering, volledig beheersen en daar ook een mooie combinatie in kunnen maken.” Heijnis beaamt dat volledig. “Van ontwerp tot stand hebben we fijn samengewerkt. Het mooie is dat we de retailers die op onze stand kwamen, geïnspireerd hebben. Men zag met eigen ogen hoe men de merken op de winkelvloer kan laten spreken. We hebben veel van hen met een hoofd vol inspiratie naar huis zien gaan”, zegt zij tot besluit.
Tekst: Jan Mol